Jauhilah
Arak! : Ummu al-Khaba’its (Ibu Segala Kejahatan)
(Dengan nama Allah,
Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
'alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
ISLAM diturunkan kepada manusia sebagai pembimbing ke arah
kebahagiaan dunia dan akhirat dengan memandu manusia ke arah segala bentuk
kebaikan dan menyelamatkan mereka daripada segala bentuk kejahatan. Bagi
memastikan kehidupan manusia sentiasa terjaga dan terarah, syariat Islam telah
mengasaskan enam sendi sebagai dasar bagi memelihara maslahat dan menolak
bencana. Sendi-sendi tersebut ialah : Memelihara ugama, memelihara nyawa atau
jiwa, memelihara akal, memelihara nasab, memelihara nama baik dan memelihara
harta.
Segala perkara yang merosak atau memusnahkan walau satu
sahaja daripada sendi-sendi berkenaan adalah ditolak dan diharamkan oleh Islam.
Salah satu perkara yang diharamkan atas asas tersebut ialah meminum arak.
Perbuatan meminum arak bukan sahaja merosakkan sebahagian
daripada sendi-sendi yang enam itu, bahkan ia memusnahkan kesemua sendi-sendi
tersebut. Ini berpunca dari hilangnya akal serta pertimbangan akibat daripada
meminum arak. Apabila sudah dalam pengaruh arak, kesucian agama akan dinodai,
nasab keturunan akan tercemar, harta benda akan rosak, dan nama baik, maruah
serta nyawa akan tergadai dan terancam. Ini belum termasuk lagi segala
penyakit-penyakit kronik dan merbahaya yang cukup sinonim dengan peminum arak seperti penyakit jantung,kanser
dan sebagainya.
Hukum Arak Dan Meminum Arak
Tidak ada khilaf antara ulama bahawa meminum arak itu
hukumnya haram dan merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar. Pengharaman
arak adalah sesuatu yang diketahui umum (Ma'lum min ad-din bi adh-dharurah) dan
ianya sabit berdasarkan al-Qur'an, Sunnah dan ijma'.
Firman Allah Ta'ala dalam Surah al-Ma'idah ayat 90 dan 91:
Tafsirnya: "Wahai orang-orang yang beriman!
Sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan anak panah
itu adalah (perbuatan) keji dari perbuatan syaitan. Maka hendaklah kamu
menjauhinya supaya kamu beroleh kemenangan (dan keberuntungan) (90).
Sesungguhnya syaitan itu mahu menimbulkan permusuhan dan
kebencian di antara kamu dengan sebab (meminum) arak dan (bermain) judi dan
menghalangi kamu daripada mengingati Allah dan mengerjakan sembahyang, maka
tidakkah kamu mahu berhenti (daripada melakukan perbuatan keji itu)?
(91)". (Surah al-Ma'idah: 90-91)
Imam Abu Bakar ar-Razi Rahimahullah berkata dalam Ahkam
al-Qur'an bahawa pengharaman arak itu difahami atau diistinbat melalui ayat di
atas tadi atas dasar-dasar berikut:
1. Gelaran (keji) ke atasnya yang menyerupai gelaran (keji)
pada daging babi.
2. Ia perbuatan syaitan. Maka apa sahaja yang tergolong
dalam perbuatan syaitan adalah diharamkan.
3. Perintah wajib untuk menjauhinya. Maka segala apa yang
wajib dijauhi adalah haram dilakukan.
4. Kejayaan yang dijanjikan apabila melaksanakan perintah
menjauhi arak.
5. Meminum arak mencetuskan permusuhan dan kebencian antara
kaum muslimin.
6. Ia menjauhkan dan menghalang daripada mengingati Allah
Subhanahu wa Ta'ala dan ibadat sambahyang.
Dalil pengharaman arak daripada Sunnah pula antaranya hadits
yang diriwayatkan daripada Aisyah Radhiallahu 'anha, bahawasanya Rasulullah
Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
Maksudnya: "Tiap-tiap minuman yang memabukkan, maka ia
adalah haram".
(Hadits riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)
Dalam Shahih Muslim pula, Ibnu Umar Radhiallahu 'anhuma
meriwayatkan bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah
bersabda:
Maksudnya: "Setiap yang memabukkan itu khamar, dan
setiap yang memabukkan itu haram".
(Hadits riwayat Imam Muslim)
Hadits di atas menjelaskan kepada kita bahawa istilah
'khamar' itu merangkumi segala jenis minuman yang memabukkan. Imam Ibnu Hajar
al-Haitami Rahimahullah dalam kitabnya Tuhfah al-Muhtaj menyatakan bahawa
setiap cecair yang memabukkan itu termasuklah jenis khamar dan segala jenisnya
sama ada yang diperbuat daripada anggur atau nabiz yang diperbuat selain
daripada anggur.
Jadi apapun nama, jenis atau gelaran yang diberikan
kepadanya, beerkah, vodkakah, whiskykah, champagnekah, brandykah, atau apa-apa
sahaja pun, selama mana ianya adalah jenis minuman yang memabukkan, maka
hukumnya adalah haram.
Orang yang meminum arak dihukumkan fasiq dan dilaknat oleh
Allah Subhanahu wa Ta'ala serta Rasul-Nya. Sehinggakan Abdullah bin 'Amr
Radhiallahu 'anhuma melarang daripada memberi salam ke atas peminum arak.
Adapun jika dia mengingkari keharaman arak dan mengatakan
bahawa meminum segala minuman yang memabukkan itu adalah halal dan tidak haram,
maka dia dihukumkan sebagai murtad dan terkeluar daripada ugama Islam. Ini
kerana dengan keingkarannya itu dia telah menolak dan mendustakan Allah
Subhanahu wa Ta'ala dan RasulNya Shallallahu 'alaihi wasallam.
Selain haram, ia juga dihukumkan najis dalam kategori najis
mutawassithah (pertengahan) yang perlu dibersihkan tempat yang terkena arak itu
dengan membersihkannya sehingga hilang bau, rasa dan warnanya.
Meminum arak merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar.
Bukan sahaja ia satu dosa besar, malah ia turut digelarkan sebagai ummu
al-khaba'its yakni ibu atau paksi segala kejahatan. Ia digelarkan dengan
gelaran yang sedemikian kerana segala bentuk kejahatan dan keburukan terhimpun
di dalamnya dengan sebab tertutupnya akal dan fikiran siapa sahaja yang
meminumnya. Ini satu gelaran yang sangat tepat untuk dinisbahkan kepada arak
kerana bencana pasti akan melanda peminumnya dalam kehidupan dunia dan akhirat
sekiranya dia tidak bertaubat.
Celaan Dan Janji Buruk Kepada Peminum Arak
Meminum arak satu perbuatan terkutuk yang dipandang keji
oleh syara'. Banyak nas-nas syara' yang mengeji dan mencela perbuatan meminum
arak dengan berbagai celaan dan janji-janji buruk yang dahsyat lagi
menggerunkan.
Antaranya:
1. Ia salah satu dosa-dosa besar. Bahkan beberapa orang
sahabat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam seperti Abdullah bin Umar dan
Abdullah bin 'Abbas Radhiallahu 'anhum berpendapat bahawa minum arak itu bukan
sahaja salah satu daripada dosa-dosa besar, malah beliau mengganggap bahawa ia
merupakan dosa besar yang paling besar.
2. Meminum arak diumpamakan seperti melakukan syirik. Ibnu
'Abbas Radhiallahu 'anhuma menceritakan bahawasanya apabila disyariatkan
pengharaman arak, para sahabat pun berkata: "Telah diharamkan arak, dan
dijadikan (perlakuan minum arak itu) sama seperti perlakuan syirik
(menyekutukan Allah)".
3. Kekal dalam neraka dan tidak akan masuk ke dalam syurga
selama-lamanya.
Imam al-Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumullah meriwayatkan
dalam Shahih mereka bahawasanya Ibnu 'Umar Radhiallahu 'anhuma telah
meriwayatkan bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah
bersabda:
Maksudnya: "Barangsiapa yang minum khamar di dunia lalu
dia tidak bertaubat daripadanya, diharamkan (ke atasnya meminum) khamar pada
hari akhirat." (Hadits riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)
Khamar di akhirat bukanlah sepertimana khamar di dunia yang
bersifat jijik, kotor, menghilangkan akal serta merbahaya. Adapun sifat khamar
minuman ahli syurga itu ada disebutkan dalam al-Qur'an sebagaimana firman Allah
Subhanahu wa Ta'ala dalam Surah ash-Shaaffaat ayat 46 dan 47, firman-Nya:
Tafsirnya: "(Warnanya) putih bersih lagi lazat rasanya
bagi orang-orang yang meminumnya (46) Tidak ada di dalamnya (unsur) yang
memabukkan dan mereka tidak mabuk kerananya (47)." (Surah ash-Shaaffaat:
46, 47)
Menurut Imam al-Khaththabi Rahimahullah, maksud diharamkan
ke atas peminum arak yang tidak bertaubat daripada meminum khamar di hari
akhirat itu ialah dia tidak akan masuk syurga kerana khamar itu adalah minuman
ahli syurga. Maka apabila minuman ahli syurga itu diharamkan ke atasnya, ini
membawa maksud bahawa dia tidak akan memasuki syurga.
Imam Ibnu Abdilbarr Rahimahullah berkata: "Ini janji
buruk yang menunjukkan pengharaman untuk memasuki syurga (bagi peminum arak yang
tidak bertaubat)".
Imam Ibnu Hajar al-'Asqalani Rahimahullah pula berkata:
"Janji buruk ini merangkumi semua peminum arak walaupun dia tidak mabuk
(setelah meminumnya)".
Ini adalah selama mana Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak
memaafkannya dan tidak mengurniakan pengampunan ke atas nya.Sambungan dari
Minggu lepas
4. Keimanan serta kedudukannya sebagai seorang mukmin
dipertikai dan tidak diperakui.
Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawasanya
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
Maksudnya: “… Dan seseorang itu tidak minum arak, ketika dia
sedang minum itu dia adalah seorang mukmin…”. (Hadits riwayat Imam al-Bukhari
dan Muslim)
Ulama membuat beberapa penafsiran mengenai penafian iman
terhadap peminum arak dalam hadits ini. Sebilangan ulama berpendapat bahawa ia
membawa maksud perbuatan meminum arak itu menunjukkan dan mengakibatkan
ketidaksempurnaan atau kurangnya iman. Manakala sebahagian ulama pula
berpendapat bahawa meminum arak itumengakibatkan iman seseorang itu terhapus
sama sekali.
Menurut Imam Ibnu Baththal Rahimahullah, ini adalah janji
buruk yang paling dahsyat ditujukan kepada peminum arak.
5. Tidak diterima amalan sembahyangnya selama empat puluh
hari.
Dalam Sunan Imam at-Tirmidzi dan Musnad Imam Ahmad, Ibnu
‘Umar Radhiallahu ‘anhuma meriwayatkan bahawasanya Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam telah bersabda:
Maksudnya : “Barangsiapa minum arak, Allah tidak menerima
sembahyangnya selama empat puluh pagi (empat puluh hari).Maka jika ia
bertaubat, maka Allah akan terima taubatnya. Jika ia kembali (minum arak), maka
Allah tidak menerima sembahyangnya selama empat puluh pagi (empat puluh
hari).Maka jika ia bertaubat, maka Allah terima taubatnya. Jika ia kembali
(minum arak), maka Allah tidak menerima sembahyangnya selama empat puluh pagi
(empat puluh hari). Jika ia bertaubat, maka Allah terima taubatnya. Jika ia
kembali (minum arak) untuk kali keempat, maka Allah tidak menerima
sembahyangnya selama empat puluh pagi (empat puluh hari). Jika ia bertaubat,
maka Allah tidak akan menerima taubatnya dan Allah beri ia minum dari sungai
Khabal.” (Hadits riwayat Imam at-Tirmidzi dan Imam Ahmad)
6. Dijanjikan neraka dan akan diberi minum daripada sungai
Khabal. Ini sekiranya dia mati dalam keadaan tidak bertaubat atau pintu taubat
tidak lagi dibukakan ke atas dirinya sepertimana yang disebutkan dalam hadits
di atas.
Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma yang meriwayatkan hadits di
atas pernah ditanyakantentang sungai Khabal ini, lalu beliau pun menjawab:
“Sungai dari nanah penduduk ahli neraka”.
7. Mendapat laknat. Bahkan janji laknat itu bukan sahaja
ditujukan kepada peminum arak semata-mata, bahkan ia juga ditujukan kepada
semua yang terlibat dan bersubahat dengansegala perkara yang melibatkan
arak.Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullahketika mengulas tentang riwayat
hadits-hadits yang menjanjikan laknat dalam perkara arak ini berkata,
bahawasanya laknat dalam riwayat hadits-hadits berkenaan ditujukan kepada dua
belas golongan:
1. Orang yang meminum arak.
2. Orang yang memerah arak.
3. Orang yang minta diperahkan arak.
4. Orang yang membawa arak.
5. Orang yang minta dibawakan arak.
6. Orang yang memberi minum arak.
7. Orang yang minta diminumkan arak.
8. Orang yang menjual arak.
9. Orang yang membeli arak.
10. Orang yang minta dibeli dan minta dijualkan arak.
11. Orang yang memakan harga arak.
12. Orang yang menyimpan dan memiliki arak.
Pendek kata, semua yang terlibat dalam perkara maksiat arak
ini dijanjikan laknat oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala serta Rasul-Nya. Apakah
dia laknat itu? Laknat menurut ulama ialah terhalau dan jauh daripada rahmat,
simpatidan belas kasihan Allah Subhanahu wa Ta‘ala serta dikutuk oleh Allah
Subhanahu wa Ta‘ala serta RasulNya. Apabila sudah terhalau dan jauh daripada
rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala, maka segala keberkatan akan ditarik
daripadanya, segala doa akan tertolak, segala amal ibadat tidak dipandang dan
Allah Subhanahu wa Ta‘ala tidak memandang kepadanya dengan pandangan redha dan
belas.
Hukum Meminum Arak Tanpa Mabuk
Menurut ulama, berdasarkan dalil-dalil, minuman arak atau
yang seumpamanya yangjika diambil dengan banyak boleh memabukkan, maka meminum
walaupun hanya setitik adalah juga haram.
Jabir bin ‘Abdullah Radhiallahu ‘anhumeriwayatkan
bahawasanya Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Apa sahaja yang memabukkan(jika diminum) banyak,
maka (meminum)sedikit (juga) adalah haram”.(Hadits riwayat Imam Abu Daud,
at-Tirmidzi,Ibnu majah dan Ahmad)Imam al-Adzrai‘e Rahimahullah berkata:
“Ulama-ulama berkata bahawa minum satu titik arak itu adalah suatu dosa besar
danmemang telah maklum bahawa satu titik itutiada memberi kesan (tidak
menyebabkan mabuk)”.
Dengan hujjah-hujjah ini tertolaklah pendapat atau pandangan
beberapa golongan yang berpendapat bahawa meminum arak itu tidak haram selama
mana ia tidak memabukkan.
Minum Arak Merosak Hidup Serta Membahayakan Kesihatan Dan
Nyawa
Peminum arak bukan sahaja mendapat nasib malang lagi
menggerunkan di hari akhirat kelak,bahkan juga turut mendapat kesusahan dan
bencana ketika di dunia.
Ini terbukti dengan jelas apabila perangkaan menunjukkan
bahawa pengambilan alkohol ternyata merupakan antara dalang terbesar perosak
kesejahteraan dan pembangunan individu serta sosial.
Menurut fakta dan statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan
Kesihatan Sedunia (WHO), pengambilan alkohol mengakibatkan 2.5 juta kematian
setiap tahun, yang mana 320,000 daripada jumlah tersebut merupakan mereka yang
berusia dalam lingkungan umur 15 ke 29tahun. Alkohol juga merupakan antara
faktor terbesar dan utama penyebab penyakit. Menurut kajian tersebut juga,
alkohol dikaitkan dengan gejala-gejala sosial yang serius sepertikeganasan,
pengabaian kanak-kanak sertapenderaan, selain menjejaskan pembangunan kerana
ketidak hadiran ke tempat kerja.
Pengambilan arak pada hakikatnya bukan sahaja menjejaskan
fizikal serta psikologipeminum, bahkan ia turut sama mendatangkankesusahan dan
kerosakan terhadapkesejahteraan, keselamatan, kesihatan, malah nyawa orang
lain.
Seorang yang di bawah pengaruh arak akan hilang akal serta
daya pertimbangannya. Selain membahayakan diri, mereka juga bolehbertindak
agresif dan membahayakan orang lain. Contohnya seorang pemandu yang sedang
mabuk akan meletakkan pengguna jalan raya lain berada dalam risiko kemalangan.
Mereka ini bila-bila masa sahaja akan melakukan
perkara-perkara yang tidak diingini seperti melakukan sesuatu yang tidak
senonoh, melakukan kemudaratan terhadap diri sendiri, membunuh diri, bahkan
melakukan jenayah seperti membunuh orang lain dan bertindak ganas terhadap
sesiapa sahaja termasuklahrakan ataupun ahli keluarga sendiri.
Dari sudut kesihatan pula, kajian menunjukkan bahawa
pengambilan arak menyebabkan sistem imuniti badan sipeminum menjadi lemah dan
mudah ditimpa pelbagai penyakit. Antara penyakit yang sering dikaitkan dengan
pengambilan arak ialah epilepsi (sawan), penyakit jantung, pelbagai jenis
kanser, HIV atau AIDS, batuk kering, jangkitan kelamin, FAS (Fetal Alcohol
Syndrom) iaitu gangguan terhadap kesihatan janin yang akan menyebabkan
kerosakan dan keterbelakanganotak, mental, kesihatan dan tumbesaran bayiyang
bakal lahir jika alkohol dikonsumsi oleh perempuan mengandung dan banyak lagi.
Hasil kesedaran tentang mudarat yang timbul daripada
pengambilan arak inilah, pihak-pihaktertentu seperti kerajaan dan
pertubuhanpertubuhankesihatan seluruh dunia,termasuklah pertubuhan yang
dipelopori oleh golongan bukan Islam seperti WHO, mengambil langkah-langkah
berpatutan dalam usaha mencari jalan penyelesaian bagimengurangkan risiko serta
impak negatif pengambilan alkohol, yang jelas sekali tidak ada langsung impak
positif terhadap peminum mahupun orang lain, demi menjagakesejahteraan setiap
individu khususnya danmasyarakat amnya.
Bagaimanapun, Islam sudahpun mendahului dalam membenteras
gejala arak ini dengan bertindak mengharamkannya sejak 14 abad yang lalu lagi.
Pengharaman arak dalam syariat Islam bukan atas tujuan untuk mengurangkan impak
negatifnya, bahkan bagi menolak segala kemudaratan dan risiko alkohol secara
total. Sangat jelas pengharaman syara‘ terhadap arak ini, bahkan syariat Islam
secara keseluruhannya, merupakan satu rahmat yang tidak ternilai bukan sahaja
bagi seluruh manusia bahkan seluruh alam.
Membenteras Gejala Arak Tanggungjawab Setiap Muslim
Walaupun negara secara keseluruhannya berjaya mengawal
gejala meminum arak di kalangan orang Islam di negara ini dengan penguatkuasaan
beberapa undang-undang seperti pengharaman penjualan arak dan kesalahan
memiliki arak bagi orang-orang Islam, namun masih terdapat segelintir individu
yang masih lagi lalai dengan hasutan syaitan. Ini terbukti apabila statistik
menyebutkan bahawa jumlah keseluruhan bagi kes tangkapan yang berkaitan dengan
arak di Negara Brunei Darussalam dari tahun 2006 sehingga 2012 ialah sebanyak
1692 kes tangkapan, yang mana jumlah individu beragama Islam dalam angka
tersebut ialah seramai 779 orang. Ini satu jumlah yang sangat merungsingkan.
Yang lebih dan paling merungsingkan ialah keterlibatan
anak-anak muda remaja sertakanak-kanak dalam gejala arak ini yangrata-rata
jatuh rebah akibat sikap ingin mencuba, hasutan rakan, pengaruh media massa
serta kelalaian dan sikap ambil ringan akan perkara-perkara agama.
Di sinilah terserlahnya kepentingan dakwah amar ma‘ruf nahi
munkar. Tanpa kesuburanbudaya amar ma‘ruf nahi munkar ini, tanggungjawab dakwah
tidak akan dapatdirealisasikan.
Tanggungjawab dakwah sebenarnya bukan peranan golongan
pendakwah, imam atau ulama sahaja, bahkan ia merupakan kewajiban
setiapindividu, terutama sekali mereka yang diamanahkan sebagai penjaga dan
pendidik seperti kaum ibu bapa dan para guru.Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala
dalam Surah at-Tahrim ayat 6:
Tafsirnya : “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah
diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka…”. (Surah at-Tahrim: 6)
Menurut ulama tafsir, memelihara keluarga daripada api
neraka itu ialah dengan caramengajar dan mendidik mereka dengan perkara-perkara
kebajikan serta menyuruhmelakukan apa yang diperintahkan danmenegah dari apa
yang dilarang oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Menyuruh ke arah kebaikan dan melarang daripada kejahatan
merupakan tanggungjawab dan kewajiban semua golongan kerana iamerupakan kaedah
dakwah yang terbaik dan paling berkesan.
Menurut Imam Ahmad Rahimahullah, tidak menjalankan amar
ma‘ruf nahi munkar itu bolehmengakibatkan kufur. Manakala sebahagian ulama pula
berpendapat bahawa tidak menjalankan amar ma‘ruf nahi munkar itu akan
mendatangkan dosa besar sekiranya perkara wajib yang ditinggalkan atau perkara
haram yang dilakukan oleh sipelaku itu dari jenis dosa besar seperti
meninggalkan sembahyang dan meminum arak, dan jika perkara itu dari jenis dosa
kecil, maka tidak menjalankan amar ma‘ruf nahi munkar itu adalah dosa kecil.
Maksudnya di sini, jika seseorang itu tidak melarang seorang
yang lain yang hendak melakukan satu dosa besar seperti minum arak, maka orang
yang tidak melarang itu akan mendapat dosa besar kerana tidak menjalankan amar
ma‘ruf nahi munkar. Adapun jikaseseorang itu tidak melarang seorang yang
lainyang hendak melakukan satu dosa kecil, maka orang yang tidak melarang itu
pun akan mendapat dosa kecil juga.
Para ibu bapa terutamanya, selain wajib melaksanakan amar
ma‘ruf nahi munkar, seharusnya menunaikan peranan mereka sebagai qudwah dengan
menunjukkan teladan yang baik dan bertindak sebagai pendidikterhadap anak-anak
mereka dengan menerapkan penghayatan Islam ke dalam jiwa anak-anak mereka dari
mereka kecil lagi supaya penghayatan Islam itu meresap sedalamdalamnya ke
jiwamereka. Ini akan membuatkan mereka lebih hormat terhadap hukum-hakam Islam,
lebih cenderung untuk mentaati perintah dan menjauhi larangan Allah Subhanahu
wa Ta‘ala dan lebih merasai hikmah syari‘at agama-Nya.
Selepas ibu bapa, para guru juga memainkan peranan yang
sangat penting dalam membimbing anak murid mereka. Ini keranaguru adalah umpama
ibu bapa kedua kepada anak murid dan merupakan insan yang banyak
bertanggungjawab membentuk dan menaikkan martabat anak murid mereka menjadi
orang yang berilmu dan berguna kepada bangsa, agama dan negara. Jadi, bagi
memastikan anak murid bebas daripada gejala negatif dan maksiat seperti arak
ini, para guru bukan sahaja dituntut menjalankan peranan sebagai seorang
pengajar, bahkan mereka juga wajiblah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang
pendidik yang berdedikasi. Ini dengan menjadikan diri mereka qudwah terbaik
untuk anak murid, prihatin terhadap setiap tingkah laku mereka, menerapkan
disiplin dan nilai-nilai murni kepada mereka serta tidak sekali-kali berputus
asa berusaha memimpin mereka supaya menjadi seorang muslim yang berakhlak,
bertaqwa dan sentiasa mematuhi perintah Allah Subhanahu wa Ta‘ala serta
Rasul-Nya. Inilah guru pewaris para Nabi yang sebenarbenarnya.
Para ilmuan Islam daripada golongan imam, pendakwah dan
sebagainya pula hendaklah berusaha lebih keras lagi bagi memperkukuhkan
pengetahuan, kefahaman serta kesedaran seluruh umat Islam tentang persepsi
serta hukum Islam mengenai arak serta akibat-akibat buruknya di dunia dan di
akhirat melalui ceramah, kuliah, penulisan dan penyebaran risalah, buku dan
sebagainya. Bagi memastikan kejayaan dan keberkesanan usaha ini, hendaklah
dipastikan bahawa usaha dakwah mereka itu sampai ke segenap lapisan masyarakat
Islam, bukan hanya sekadar di masjid-masjid ataupun di surau-surau sahaja.
Peranan sektor-sektor kesihatan juga tidak kurang pentingnya
dalam usaha membenteras gejala arak. Ini dengan menyampaikanmaklumat dan
menerapkan kesedaranmasyarakat akan bahaya arak. Selain mempergiatkan lagi
ceramah mengenai bahaya arak terhadap kesihatan dan kehidupan, pengetahuan
serta kefahaman awam tentang bahaya arak ini juga perlu diperkembangkan dengan
lebih jitu lagi melalui media massa.
Jika semua pihak serta individu muslim berkerjasama
menjalankan peranan masingmasingdalam perjuangan membenteras gejala arak ini,
ditambah lagi dengan berkuatkuasanya Kanun Hukuman Jenayah Syari‘ah ciptaan
Allah Subhanahu wa Ta‘ala, dengan izin-Nya, Negara Brunei Darussalam akan
menjadi sebuah negara yang bebas arak. Apabila negara bebas daripada arak,
rahmat dan keberkatan kurniaan Subhanahu wa Ta‘ala akan lebih mencurah-curah
terhadap negara serta segenap penduduknya.
WALLAHU'ALAM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan